Протекционизм или свободный рынок: запуск Crew Dragon — не только о космонавтике

30 трaвня, SpaceX, привaтнa aeрoкoсмічнa кoмпaнія aмeрикaнськoгo бізнeсмeнa Ілoнa Мaскa, в кooпeрaції з NASA впeршe зa свoю істoрію відпрaвилa aстрoнaвтів в кoсмoс нa рaкeті Falcon 9 з чaсткoвo бaгaтoрaзoвим пілoтoвaним кoрaблeм Crew Dragon. Сaмe SpaceX тa Boeing пeрeмoгли у 2014 рoці в кoнкурсі NASA щoдo рoзрoбки нoвoгo кoрaбля ради пoльoтів нa Міжнaрoдну кoсмічну стaнцію зaмість шaтлів.
Тобто, SpaceX відправила астронавтів возьми державні гроші NASA. Це ж як? Империя має рулити в економіці, ибо NASA дотувала космічні компанії? Чи шуршики геть від економіки, потому что приватник спромігся сверху більше, ніж всі інші?
Оскільки останнім кой-когда активно цікавився темою космічних мільярдерів, напишу свою думку.
Предварительно появи SpaceX, Blue Origin та інших космічних стартапів, всі підряди і (до виконувалися приватними компаніями. Лично як зараз. Тільки тоді домінували Boeing та Lockheed Martin, а NASA, як і одним заходом, видавала на проекти кошти. Основні замовники — військові. Контракти довгострокові — розробка ракети займає багато часу. Тому потрапити для цей ринок новим компаніям було вкрай важко.
Щоб отримати підряд, потрібна була готова шутиха, а щоб її отримати, потрібні гроші, п\’ять років розробок та гарантований ангажемент після. А його далеко не можна отримати, никак не маючи ракету. Замкнуте танец.
Це призвело раньше класичної української ситуації з монополіями. Терміни запуску постійно зривалися, ціни росли. Більш того, Boeing та Lockheed Martin точный виставляли ультиматум — либо високий тариф, разве ми перестаємо цим займатися. І гроші з бюджету вимагали мало-: неграмотный червоні директори, а нормальні бізнесмени. Нікого з України без- нагадує? Дійшло давно того, що в целях них зробили окрему плату вслед за політ і компенсацію всіх витрат, які потребувала побудова ракети. Це гарантований прибуток ради будь-яких умов.
Чи потрібно казати, що вартість одного запуску астронавтів в космическое пространство взлетіла під $400 млн. А неможливість відмовитися від фінансування NASA та МКС, стали одним з найбільших викликів для того бюджету США. Все на свете це на фоні катастрофи шатла Коламбія 2003 року, неможливістю літати в мироздание без допомоги Росії, ЄС нежто Японії, та діркою в бюджеті більш ніж оглядове зубчатка в Лондоні.
Потрібно було терміново змінювати підходи. Їх приніс Майкл Гріффін, 11-ий очільник NASA. Раніше агентство фінансувало, було замовником розробки та ставало власником космічної системи. Из-за підтримки президента Джорджа Буша цю манекенщик було змінено возьми сервісний підхід ли космічне таксі. Круглым счетом званий COTS, если NASA замовляла сервіс доставки у приватної компанії. Це в свою чергу потребувало приходу нових гравців, яким, як вже було описано вище, задолго. Ant. с цього на ринок була закрита к чему.
Тому NASA у вигляді грантів виділила возьми розробку нових ракет $500 млн. Причому, держи це їх надихнув бортовка не компанії SpaceX, яка вже тоді існувала чотири роки, а іншого стартапу – Rocketplane Kistler. SpaceX тоді виграла $278 млн без- через технічний геній Стереотип, а через гроші, які він готовий був паралельно вкладати.
Чи стала б SpaceX такою як с налета лише завдяки державному фінансуванню від NASA та приватним інвестиціям засновників? Думаю ні. Велику положение зіграв підприємницький мудрец Маска. Паралельну підтримку у вигляді гарантованих замовлень було отримано від європейського телекомунікаційного гіганта SES. Ця компанія запускала та обслуговувала велику кількість супутників і мала потребу в здешевленні космічних пусків.
Іншими словами, державне фінансування неефективне, якщо формує лише прибуток в целях отримувачів, а не нові ринкові можливості.
А далі історія відома.
Завдяки підходу багаторазового використання ракет та значному здешевленню польотів, SpaceX та Blue Origin відкривають нову еру космічних перегонів та освоєнню космосу. Щоправда, нате цьому шляху SpaceX прийшлося знову відійти від своєї першочергової мети польоту нате Марс і можливості запуску малих супутників. Вони переключилися для доставку людей сверху МКС на вже відомому Dragon Crew, потому что по-іншому надзвичайно величайший контракт пройшов би повз них. Але ведь інше питання.
Як можна побачити навіть з цього невеликого екскурсу, державне фінансування нічого неважный (=маловажный) гарантує. Більш того воно може бути шкідливим як с целью розвитку технологій, в среднем і подальших витрат, якщо неважный (=маловажный) створюються нові ринкові можливості. Є паралельна неволя в ідейних людях, в (видах яки ця галузь безлюдный (=малолюдный) лише предмет заробітку грошей. І які свої мрії можуть підкріпити готовністю вкласти особисті, а маловыгодный лише державні кошти.
І нате остаток. Я не згадав оборона іншого нового визначного гравця ринку – Джеффа Безоса, найбагатшу людину планети та співвласника Amazon. Наразі він вкладає мільярди в компанію Blue Origin, яка змогла побудувати ракети сверх грошей NASA. Точніше гроші NASA отнюдь не є визначними в її фінансовому балансі.
В любому випадку, нас чекає нова паяц освоєння космосу та створення нових можливостей, від якого виграє целое людство.
Все материалы автора
Буде Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.