Разбор | Чиновники с большой дороги: Аваков взвесит дальнобойщиков, а Зеленский сделает им больно

23 чeрвня у вaйбeр чaті дaлeкoбійників «ГВК Вeсoвoй кoнтрoль» дoдaвся щe oдин юзeр. Нa цe мaлo xтo звeрнув увaгу: у чaті 17 864 учaсники oбгoвoрювaли, як oминaти систeми кoнтрoлю звaжувaння фур тa нe сплaчувaти зa цe штрaфи.  

Мoжнa сoбі уявити здивувaння групи після зізнaння «Тaк oт, 864-й — цe я» від сaмoгo прeзидeнтa. Зeлeнський рoзмістив відeo у цьoму ж чaті, дe нaзвaв вoдіїв-пoрушників «зaсрaнцями»:  

«Всі чaти ми знaйдeмo, і вaс тaкoж ми знaйдeмo, і будe бoлячe..», — пригрoзив він.

Oстaнній місяць в Укрaїні йдe війнa зa дoрoги, a сaмe   — xтo если перевіряти фури нате перевантаження та штрафувати посредством порушення. Воюючи сторони: Міністерство інфраструктури получай чолі з Владиславом Криклієм, Міністерство внутрішніх справ з Арсеном Аваковим, другорядні ролі — СБУ та Укравтодор, та запрошена подросток-зірка — президент Володимир Зеленський, який пролазить у чати далекобійників та записує після цього гнівні відео.  

розбиралася, що відбувається — йде боротьба по (по грибы) якість українських доріг чи банальний перерозподіл грошових потоків.

Що с ходу відбувається з контролем после дорогами

Втрати української економіки від поганих доріг — це 3-4% ВВП (у грошовому еквіваленті — 120 -160 млрд грн), йдеться в дослідженні Світового банку.   

Одна з головних причин поганих доріг — перевантажені фури.   Рядом дозволеній нормі фактичної маси 24-44 тонни, українські перевізники навантажують фури у рази більше, рекорди сягають 180-200 тонн.

Цьогоріч держи   будівництво і ремонт доріг виділили рекордні 100 млрд грн, що майже подвоює можливі втрати. Але якщо приставки не- вирішити проблему «перегрузу», ведь їх не уникнути:

«Якщо залишити постоянно як є — результати Великого будівництва (урядова програма. — Ред.) будуть зруйновані вслед один-два сезони», — констатує интеллект Укравтодору Олександр Кубраков.

Засада «перегрузу» існує в Україні   издревле. У 2014 році возле Міністерстві інфраструктури створили Державну службу з безпеки держи транспорті — «Укртрансбезпеку» (УТБ). Серед функцій відомства зокрема й контролирование за габаритно-ваговими параметрами транспорту для дорогах.

Однак з цим завданням разведка справляється кепсько: щорічно країна витрачає близько 2 млрд грн сверху те, щоб залатати дороги від ям і розбиття, спричинених перевантаженими фурами, наводять дані в Мінінфраструктури. Или у підсумку цінник по (по грибы) дороги для платників податків виходить солідним.

У липні минулого року Зеленський заявив ради відсторонення тодішнього голови УТБ Михайла Ноняка (прежде цього його відсторонювали тимчасово). У вересні рішення підтримав КМУ.  

Восени депутати також збільшили штрафи по (по грибы) перевантажені фури перед 8,5-34 тисяч грн (логика №1047), а ще запрацювали перші системи зважування фур у русі (Weigh-in-Motion — WiM).  

Але й ці заходи далеко не дуже ефективні: 40% вантажівок хана одно продовжують їздити із порушеннями, поднимать дані міністр інфраструктури Владеющий славой Криклій.

З осені вирішення проблеми з перевантаженням за суті застигло, Міністерство інфраструктури реформу УТБ «проспало» вважають   одразу троє співрозмовників   знайомих із галуззю:ш

«Маловыгодный дивно, що аби стримати хоч трохи безлад з перегрузами одновременно влада вирішила піти традиційним чтобы України шляхом — жорсткішим», — пояснює Водан з них.

Віддати МВС, додати СБУ

Получай початку червня вершина МВС Арсен Аваков атакував відомство експідлеглого Криклія, зробивши заяву, що сличение за вагою фур нужно передати Нацполіції: «Функції Укртрансбезпеки прописані со всеми онерами, але зараз вони малоефективні. Крім того, відомі факти корупційних дій вищого керівництва організації. Единовременно держава має организация, який не здатний неважный (=маловажный) лише здійснювати поверка».

Атака продовжилася 16 червня нате нараді, ініційованій Офісом Президента,»щодо термінових заходів, спрямованих возьми боротьбу з порушенням вантажівками габаритно-вагових обмежень для українських дорогах».  

Саме тоді Аваков запропонував передати функцію контролю вагою фур, патрульній поліції. Офіційна оприлюднена первопричина — «законодавчі обмеження», що заважають   працівникам УТБ та низькі зарплати в службі, що підвищує корупційні ризики. Неофіційна, яку   розповів співробітник Офісу президента, в Укртрансбезпеки демократично немає ресурсу угоду кому) цілодобового контролю доріг, а поліція вже й (до цілодобово їх патрулює.

Зеленський дослухався накануне аргументів Авакова: «Глава исполнительной власти дав завдання Міністерству внутрішніх справ забезпечити можливість виконання Нацполіцією функції Укртрансбезпеки щодо контролю габаритно-вагових обмежень», — йдеться в повідомленні ОП. Також Зеленський запропонував долучитися до самого контролю над фурами ще й Службу безпеки України.

Експідлеглий проти Авакова

У Міністерстві інфраструктури з планом Авакова підпорядкувати собі Укртрансбезпеку невыгодный згодні: «Спекуляції возьми цю тему викликані винятково суб’єктивними причинами. Плану ліквідовувати Укртрансбезпеку приставки не- було, навпаки — міністерство працює надо тим, щоб її реформувати «, — заявили в прес-службі МІУ.

Мінінфраструктури розгорнуло комунікаційну компанію з обіцянками швидкої реформи Укртрансбезпеки. Вони також кивають получи и распишись досвід Польщі, дескать інспекція дорожнього транспорту ефективно працює незалежно від МВС. Та обіцяють скоротити хабарництво та посилити ревизия автошляхів завдяки діджиталізації.

Ради цього в Україні встановлюють комплекси автоматичного габаритно-вагового контролю Weigh-in-Motion («Зважування у русі»). Такі системи також сканують габарити та фіксують номери автомобиль, тож у разі порушення штрафи приходять власнику фури автоматично.

Загалом прежде кінця року в міністерстві розраховують встановити 54 комплекси WiM та оновити 50 пересувних пристроїв про зважування.

Також МІУ обіцяє   збільшити кількість інспекторів УТБ. У березні уряд вже погодився збільшити кількість інспекторів в 200 осіб (але поки никак не виділив кошти), ще одна хвиля набору 200 працівників запланована нате жовтень, розповіли Liga.net в МІУ.   

Також у планах збільшити середню зарплату інспекторів вдвічі: з 8500 грн предварительно 15 000 грн, анонсував очільник УТБ Олександр Погорілий.

«Втім угоду кому) втілення реформи Укртрансбезпеки поки бракує фінансування, рішення насчет виділення коштів наразі вивчають в бюджетному комітеті. Міністерство розраховує держи 250 млн грн», — підсумували в прес-службі Мінінфраструктури.

Дороги чи Потоки  

Кілька років тому хабара за проїзд «із зайвою вагою» в середньому обходився порушникам в 200-500 грн, але останнім иногда розцінки інспекторів Укртрансбезпеки починаються десь із 800-1000 гривень, пояснює   ексочільник одеського «Укравтодору» Лега Варивода.  
Тисяча гривень з десятків тисяч фур перетворюється в «хабарницькі пиріг» у десятки і сотні мільйонів гривень.

Викриття поліцією получи Вінниччині на початку червня показує, що середній розмір «збору» з транспорту складає 500 — 2000 грн. У інспекторів УТБ правоохоронці знайшли близько 70 000 грн.

Посилення вагового контролю та пропозиції Укравтодору щодо стягнення плати з вантажних перевізників можуть спричинити зростання доходів Укртрансбезпеки, пояснює економіст Центру економічної стратегії Дана Прохоров.

Варивода вважає, що зміна «збирача» у підсумку нічого никак не змінить для українських   платників   податків та ровным счетом не вирішить проблеми. В його думку, накануне цього слід підходити совокупно і боротися не лише з наслідками, тобто самими порушниками, але й вирішувати причини, вследствие які вантажовласники вимушені перевантажувати фури, а також нівелювати людський мутаген, максимально виключивши співробітників від фіксації порушення та накладення санкцій.

«Фури масово почали перевозити рекордні українські врожаї після того, як Укрзалізниця скоротила обсяги вантажоперевезень. 60 зважувальних систем нате країну такого розміру — мізер».

  «Чого вправду не варто допускати, в такой мере це залучення СБУ накануне боротьби з перевантаженими дорогами — оскільки це взагалі далеко не її функція, — наполягає Прохоров.

Співрозмовник в Офісі президента вважає, що «питання для передачу   проблеми «перегрузу» Авакову майже вирішено. «Держи нараді Криклій почав пояснювати — щоб запрацювати естественным путем, нам потрібно стільки-ведь   грошей і стільки-ведь часу, а Аваков нічого мало-: неграмотный просив, а взяв відповідальність зробити, — каже співрозмовник , — президенту такий підхід подобається».

«У цій битві дуже досвідченому міністру Авакову протистоїть молодий та недосвідчений міністр Криклій», — іронічно нагадує Водан зі співрозмовників.  

Співрозмовник серед депутатів Люди народу вважає, що Зеленський дуже серйозно налаштований получи и распишись вирішення проблеми доріг, і якщо перевізники никак не зрозуміють та отнюдь не прислухаються, то їх чекає щось получи и распишись кшталт історії з нелегальним ігорним бізнесом чи заправками. «Гайки закрутять швидко, как собака і жорстко».

Букатюк Уляна

заказчик отдела Бизнес
Если только Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.