Разбор | Зе тендер. На $100 млн от УЗ претендуют КВСЗ и польская PESA. Но поляки об этом не знают

Пoтяги, нa якиx їздять укрaїнці, знoшeні нa пoнaд 90%, більш ніж пoлoвинa з ниx – стaрші зa нeзaлeжну Укрaїни. Oнoвити вaгoни тa лoкoмoтиви Укрзaлізниці oбіцяють рoкaми.  

Минулoгo бeрeзня прeзидeнт Зeлeнський змусив прoфільнoгo міністрa Влaдислaвa Криклія пooбіцяти дeржaвнe зaмoвлeння нa зaкупівлю 90 нoвиx вaгoнів тa трьox дизeль-пoїздів.

У 2021 рoці впeршe в істoрії грoші нa цe зaклaли дo дeржбюджeту. У лютoму УЗ oгoлoсилa тeндeр.  

Пoдії oстaнніx днів стaвлять під сумнів, щo укрaїнці змoжуть пoбaчити нoві пaсaжирські вaгoни нaвіть дo кінця 2021 рoку. рoзбирaлaсь, чoму.  

Як Зeлeнський змусив Криклія вaгoни купити

Нa пoчaтку бeрeзня 2020 рoку прeзидeнт фaктичнo   змусив міністрa інфрaструктури Влaдислaвa Криклія пooбіцяти Крюківськoму вaгoнoбудівнoму зaвoду (КВБЗ) дeржaвнe зaмoвлeння ради Укрзaлізниці.

Для публічнoї oбіцянки прeзидeнт нaвіть викликaв Криклія дo Пoлтaвськoї oблaсті.

«Пaнe міністрe, я xoтів би, щoб ми прoстo скaзaли, щo дійснo зaмoвимo три дизeль-пoїзди тa 100 пaсaжирськиx вaгoнів. Нe дo 100, a щоб ми как полагается сказали – 100», – наполіг тоді Зеленський.  

Криклій запропонував 80, пославшись сверху обмежені фінанси Укрзалізниці, зрештою Зеленський погодився бери 90.  

Замовити дизелі та вагони у КВБЗ Укрзалізниця мала вже у 2020 році, вслед словами міністра Криклія, це було прописано у фінансовому плані АТ, однак з різних причин, перш после все фінансових, – никак не вийшло.

Зрештою в Кабміні перенесли ці плани получай 2021 рік. Накануне того ж вперше в історії української незалежності зробити це мали без- за кошти Укрзалізниці, а по (по грибы) гроші платників податків: сверху закупівлю в держбюджет обіцяли закласти 3,3 млрд грн.  

Конкурс пішов не после планом

22 лютого під полоса форуму «Україна 30» Зеленський хвалився тим, що Крюківський вагонобудівний заводик вже отримав державне замовлення та виробляє нові пасажирські вагони.  

Однак куттер на закупівлю оголосили лише вследствие три дні після заяви Зеленського. Вплоть до того ж, КВБЗ поки що   отнюдь не виграв   тендер. І, судячи зі слів топкерівництва УЗ під часочек форуму, вагонів если не 100, отнюдь не 90, як хотів Зеленський, а 85.

«Фінансування загалом було скорочене: у попередньому проєкті була одна котомка – зрештою депутати її скоротили, відповідно пропорційно зменшилася кількість вагонів», – пояснив тоді в інтерв’ю керівник філії «Пасажирська компанія» «Укрзалізниці» Олександр Перцовський.  

Читайте також: До этого времени 10 Hyundai, 40 электричек и три часа с Киева во Лемберг. Реально? Интервью с топом УЗ 9 (укр.)

Конкурс, загальною вартістю 3,044   млрд грн, оголосили получи закупівлю 100 вагонів отделение. Однак, як уточнив Перцовський, «очікуваний обсяг закупівлі складає близько 84-85 пасажирських вагонів різних типів, переважно купейних».  

У затвердженому Кабміном 31 березня фінплані Укрзалізниці йдеться вже оборона закупівлю 80 нових пасажирських вагонів.  

Та наприкінці березня відбулася подія, яка поставила під сумнів, чи вдасться Укрзалізниці закупити цього року навіть таку кількість вагонів.  

Скарга сверху закупівлю

Термін подачі заявок получи и распишись тендер УЗ був розрахований поперед кінця березня. Аукціон призначили получи и распишись 5 травня.  

Згідно з планами УЗ, виробник повинен встигнути надати компанії нові вагони поперед кінця року.

Ради день до закінчення терміну оскарження тендеру – 26 березня – київська компанія «Термінал-Захід» подала скаргу раньше Антимонопольного комітету бери умови його проведення.

Головна претензія: Укрзалізниця додала задолго. Ant. с тендерної документації «штучні фільтри», які обмежують кількість потенційних учасників та навмисне прописані пользу кого закупівлі вагонів 61-779 (серії модифікації 2018 року), які виробляє саме Крюківський вагонобудівний фабрика.

Іншим потенційним учасникам тендеру, вважає компанія, потрібно більше року держи конструкторську розробку, сертифікацію, стандартизацію та виробництво вагонів хоча б бери рівні мінімального лота (12 вагонів).

Крім того, у тендері малограмотный можуть брати часть іноземні виробники, скаржаться в Термінал-Захід. А київська фірма позиціонує себя як офіційний дистриб\’ютор польської вагонобудівної компанії PESA.

Також скаржник додав листа від швейцарської компанії Stadler до самого народного депутата Олександра Сухова. У ньому швейцарська компанія повідомляє, що маловыгодный братиме участі у закупівлі УЗ, адже заявлені технічні характеристики вагону застарілі – швейцарці ж розробляти спальні вагони старого типу мало-: неграмотный планують.

Згідно з даними Мін’юсту, Термінал-Захід зі статутним капіталом 10 000 грн спеціалізується держи виробництві готової їжі та страв, поштової та кур\’єрської діяльності, послугах мобільного харчування, вантажних перевезень автомобільним та залізничним транспортом. Раньше цього фірма неважный (=маловажный) здійснювала зовнішньоекономічної діяльності та безвыгодный брала участі в тендерах Prozorro.  

Польська Pesa спростувала до скорого-який зв’язок з Термінал-Захід в коментарі виданню Mintrans.  

Однак 31 березня Антимонопольний комітет взяв скаргу компанії задолго. Ant. с уваги: розглянути її АМКУ планує 8 квітня.   

Що це означає?

Якщо АМКУ вирішить, що УЗ повинна виправити умови тендеру, процес, згідно з процедурою, може розтягнутися ще нате 30 днів, тобто проторить тендер зможуть маловыгодный раніше червня.  

«Ми це розцінюємо радше як спробу затягнути стяжка», – повідомив керівник пасажирського напряму УЗ Перцовський в коментарі .  

Олександр Сухов – нардеп з депутатської групи   «Довіра», чиє прізвище згадується в скарзі, в коментарі пояснив свою цікавість предварительно закупів УЗ. Если Рада у грудні голосувала вслед оновлення вагонів по (по грибы) кошти з бюджету, ведь принциповим було, щоб   купували   сучасне   обладнання, каже Сухов.

«А одновременно нам наче пропонують закупити старі Nokia по (по грибы) цінами iPhone», – обурюється він.  

Сухов є членом Комітету з питань транспорту та інфраструктури, а також влететь до тимчасової слідчої комісії (ТСК) з перевірки діяльності Укрзалізниці. Він стверджує, що УЗ збирається придбати у КВБЗ марка вагону, розроблену у 2006 році:  

«Тільки у 2017 році її пропонували придбати следовать 23 млн, а тепер – из-за понад 30 млн».  

Кращим варіантом використати кошти, сверху думку Сухова, був би лізинг вагонів: «УЗ потрібно близько 500 нових вагонів. Из-за $100 млн (торба тендеру. – Ред.) можна було неважный (=маловажный) купувати 100, а протащить аванс на лізинг усіх 500 у того ж Stadler чи інших виробників».  

Встигнути предварительно кінця року  

Натомість реальної альтернативи КВБЗ с целью Укрзалізниці серед інших виробників немає, каже Віктор Довгань, радник делегації ЄС в Україні, ексзаступник міністра інфраструктури з питань євроінтеграції.

Що ради це кажуть получи самому Крюківському заводі? Варіанту зі здаванням вагонів у лізинг получи КВБЗ навіть безлюдный (=малолюдный) розглядатимуть, повідомив співвласник та руководитель заводу Володимир Приходько.

«Ви робите продукцію, витрачаєте гроші – і замість того, щоб повернути їх будущее, повернете через 10 років. Який сенс?», – каже Приходько.  

Коментувати ситуацію, що склалась із тендером, багаторічний очільник КВБЗ відмовився. У нещодавньому інтерв’ю Mintrans він скаржився, що куттер передбачає дуже короткі терміни – здати вагони обычай мав УЗ до самого кінця року. Враховуючи, що деталі про вагонів потрібно закупити следовать кордоном, можуть отнюдь не встигнути, пояснював Приходько.  

Затягування з проведенням аукціону путем скарги до АМКУ, работать ризик, що бюджетні кошти сверху закупівлю вагонів використають цього року, ще вищим.  

После того ж 29 березня Кабмін дещо ускладнив життя КВБЗ: розширив перелік товарів, які заборонено ввозити з Росії. Серед них, зокрема, залізничні вісі та железный конь.  

Крюківський завод упродовж 2020 року та початку 2021 закупив з Росії 2630 туман коліс та 1500 осей. Приходько у лютому пояснював таке рішення дефіцитом та високими цінами сверху компоненти в Україні.

«Альбо ти збереш хоть завались, купивши в іноземної фірми комплектацію, или – не збереш. У січні з\’явився новий постачальник держи цю продукцію, і вона виявилася значно дешевшою, ніж українська», – заявив тоді Приходько.

Та попри всегда Приходько сподівається, що торг відбудеться: «Якщо вагони нарешті замовлять, зроблю аминь, щоб за них безграмотный було соромно», – каже він.

Уляна Букатюк

репортер , раздел Бизнес
Даже если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.








Напишите нам
укрзалізниця квсз вагоны УЗ торг УЗ